Gdzie szukać klientów, jak pozyskiwać klientów? To pytanie zadaje sobie większość przedsiębiorców rozpoczynających przygodę z nowym biznesem. Sposobów jest wiele, a my postaramy się wypisać większość z nich. Tym razem nie skupimy się na szczegółowych opisach każdej metody, a pobieżnych przybliżeniach możliwości.
Zatem gdzie szukać i jak pozyskiwać klientów?
Zaczniemy od reklamy na rynku lokalnym. Niestety ten sposób nie zawsze można skutecznie wykorzystać. Jego przydatność zależy głównie od usług, jakie świadczymy. Na pewno tę metodę powinien wykorzystać każdy przedsiębiorca, który świadczy usługi na danym obszarze. Ale o co w niej chodzi?
Plakaty i ulotki
Wiele osób twierdzi, że ulotki i plakaty nie zapewniają skutecznej konwersji (stosunek wydanych pieniędzy na reklamę do zysków z niej wynikających). Jednak na podstawie wielu analiz wzrostu dochodów naszych klientów oraz statystyk dostępnych w Internecie jesteśmy pewni, że wywieszanie plakatów i roznoszenie ulotek to idealne rozwiązanie, pozwalające pozyskać nowych klientów. Warto zaznaczyć, że jest ono stosunkowo tanie! W naszej firmie zaprojektowanie plakatów to koszt 350 zł netto, a ulotek 280 zł netto. Wykupując projekt klient otrzymuje do niego prawa autorskie i do końca życia może korzystać z szablonu przygotowanego przez naszych grafików. Wydruk również nie jest kosztowny, ponieważ wyniesie nas około 169 zł za wydrukowanie 1000 szt. ulotek i 182 zł za wydrukowanie 100 szt. plakatów. Zostaje już tylko rozniesienie ich w naszym rejonie. Zazwyczaj już po zdobyciu kilku klientów zapewniamy sobie zwrot zainwestowanego budżetu.
Wizytówki
W artykule powiemy nie tylko gdzie i jak pozyskać klientów, ale również jak ich zatrzymać przy swoich usługach. Oczywiście zazwyczaj wystarczy, że klient będzie zadowolony z naszej firmy, ale warto sobie pomóc. Do tego przydadzą się wizytówki. Każdego klienta odsyłamy z wizytówką w ręku, dzięki czemu będzie stale pamiętał o naszej firmie i będzie posiadał szybki dostęp do danych kontaktowych. Nie wykluczone także, że podaruje naszą wizytówkę znajomemu. Wizytówki przydają się także w sytuacji, gdy klient wyłącznie zapyta nas o usługę, ale nie jest jeszcze zdecydowany. Wtedy przekazujemy mu szczegółowe informację, robimy na nim wrażenie i wzbogacamy go o naszą wizytówkę.
Specjalne spotkania
Nie wiem jak to wygląda w innych miastach, ale w Krakowie regularnie organizowane są spotkania, na które przyjeżdżają przedstawiciele firm. Celem takich spotkań jest wymiana kontaktów i poinformowanie innych o usługach, jakie świadczymy. W praktyce wygląda to tak, że podchodzimy do stolika i w przeciągu minuty musimy sprzedać swój produkt/usługę rozmówcy. Później wymieniamy się wizytówkami i czekamy na telefon. Bardzo fajna inicjatywa, do której warto dołączyć.
Telefony
Choć tą metodą zirytujemy wiele osób, to wciąż pozostaje ona skuteczna przy pozyskiwaniu klientów. Telefony do firm z ofertą naszych usług mogą wydawać się mało owocne, ale zapewniam Was, że po całodziennym maratonie z telefonem pozyskacie kilka nowych zleceń/zamówień. Gdzie znaleźć numery telefonów do firm? Do tego zadania przyda nam się dostęp do Internetu. Istnieją portale t.j. Panorama Firm gdzie możemy znaleźć ogromną bazę kontaktów. Osoby wytrwałe mogą także wchodzić na strony domowe przedsiębiorstw przy użyciu wyszukiwarki Google, ale ta metoda jest dużo bardziej czasochłonna.
Portale ogłoszeniowe
Jedna z najbardziej oczywistych form poszukiwania i zdobywania klientów. Istnieje wiele portali zrzeszających zleceniodawców i zleceniobiorców. Wśród nich możemy wymienić popularną tablicę OLX, Oferię czy Gumtree. Niektóre serwisy pozwalają nam zarówno reklamować swoje usługi, jak i odpowiadać na zapotrzebowanie innych firm. Ilość zleceń jakie są publikowane w Internecie w przeciągu dnia może robić wrażenie. Dlatego trzeba na bieżąco śledzić Internet i odpowiadać na zgłoszenia zleceniodawców.
Strona Internetowa
Sama strona Internetowa, bez odpowiednich działań, nie zapewni nam drogi do pozyskiwania klientów. Jednak stanowi ona podstawę przy wielu innych formach marketingu. Po pierwsze często musimy odsyłać potencjalnych klientów do witryn informacyjnych. Po drugie stronę internetową możemy wypozycjonować w wyszukiwarkach, a to zapewni nam ogromny zastrzyk zleceń. Ale o tym za chwilę ...
Marketing Szeptany
Dość dyskusyjna metoda, ale wspomnieć o niej możemy. To czy ktoś ją wykorzysta, to już jego decyzja. Mowa tu o reklamowaniu firmy/usług na forach dyskusyjnych. Oczywiście możemy to robić nieinwazyjnie, czyli pomagać użytkownikom w rozwiązywaniu problemów i reklamując firmę, gdy ktoś pyta o odpowiadające nam usługi. Drugi sposób, ten mniej estetyczny, to "wywoływanie" reklamy. Mianowicie jednym kontem pytamy o dobrą firmę świadczącą nasze usługi, a drugim polecamy swoją działalność.
Mailing
Nie będę tu pisał o wykupywaniu bazy mailingowej, ponieważ jest to nielegalne. Pisząc o mailingu mam na myśli zbieranie własnej bazy z użyciem newslettera czy rejestracji. Do tego niezbędna jest strona internetowa i najlepiej blog. Użytkownicy zachęceni publikowanymi przez nas artykułami czy zainteresowani nowymi produktami, jakie wprowadzamy do sklepów zapisują się do newslettera. Tym sposobem zdobywamy mail, na który możemy co jakiś czas przesyłać wiadomości z promocjami czy nową ofertą, a tym samym przypominać o istnieniu naszej działalności. Warto też wysyłać maile z zapytaniem o chęć dostarczenia oferty do firm, jakie upubliczniają swoje adresy w sieci np. w Panoramie Firm, o której wspominałem wcześniej.
Kampanie Adwords
Kampanie linków sponsorowanych to nic innego jak płatne reklamy w Google. Dzięki nim nasza strona, pod ustalonymi frazami, pojawia się na pierwszej stronie wyszukiwarki. Możemy w ten sposób szybko pozyskać klientów, a odpowiednio przygotowana kampania zacznie świetnie konwertować. Osoby prowadzące sklepy zachęcamy do prowadzenia kampanii na konkretne produkty, a nie ogólne działy asortymentów. Taka reklama kierowana znacznie lepiej funkcjonuje i przynosi większe zyski. Warto zainteresować się także kampanią produktową Google Merchant. Kampanie możemy prowadzić nie tylko w polskiej wyszukiwarce, ale również w zagranicznych.
Pozycjonowanie stron
Nie masz pomysłu gdzie szukać, pozyskiwać klientów? Niech oni znajdą Cię sami. Najlepszą wizytówką, którą będą odwiedzać potencjalni kliencie, jest Twoja strona Internetowa. Jednak użytkownicy Internetu muszą ją jakoś znaleźć. Do tego służy wyszukiwarka internetowa. Gdy po wpisaniu popularnych fraz nasza witryna internetowa znajdzie się na czołowych pozycjach w wynikach organicznych, to możemy być pewni, że klienci sami będą uderzać do nas drzwiami i oknami. Aby tego dokonać musimy pozycjonować swoją stronę. Więcej informacji o pozycjonowaniu znajdziecie w innych wpisach na naszym blogu.
Storytelling
Kolejna metoda marketingowa, która pozwoli w dłuższym zakresie czasu pozyskać klientów. Klienci kochają opowiadać o niecodziennych inicjatywach firm. Zarówno tych dobrych, jak i negatywnych. Dla potwierdzenia słów przytoczę historię pewnego piosenkarza. Podczas podróży linie lotnicze złamały jego gitarę. Piosenkarz nie zamierzał puścić tego w niepamięć i nagrał utwór country, który szybko stał się hitem. Możecie go przesłuchać pod tym linkiem. Akcje i zyski firmy gwałtownie poleciały w dół, a to wszystko za sprawą złamanej gitary i obojętnej reakcji przedstawicieli linii lotniczych. Dlatego też nie dopuście do sytuacji, że klient wychodzi niezadowolony. Ba, zróbcie coś niecodziennego, aby mógł o tym opowiadać bliskim i znajomym.
Remarketing
Remarketing to działanie, które pozwala nieustannie przypominać użytkownikom Internetu o naszej działalności. Wystarczy, że potencjalny klient odwiedzi nasz portal, a reklamy, np. naszych produktów, zaczną mu się ukazywać na każdym kroku. Czy to na facebook'u czy na innych stronach w boxach z reklamami. Nasza firma dosłownie za nim podąża nieustannie kusząc swoją ofertą. Dzięki temu znacząco zwiększamy szanse, że w końcu zdecyduje się skorzystać z naszych usług.
Social Media
Media społecznościowe są kolejnym źródłem, w którym możemy poszukiwać i pozyskiwać klientów. Posiadają one ogromną bazę użytkowników, których musimy uświadomić o istnieniu naszej firmy. Do tego będzie potrzebny solidnie zbudowany profil działalności oraz lekka zachęta np. w postaci konkursów czy promocji. Same portale społecznościowe udostępniają szereg funkcji do promocji profilów, postów czy wydarzeń, dzięki czemu inwestując w social media również możemy zwiększyć swoje zyski i bazę klientów. Warto także dołączać do grup tematycznych i dzielić się swoją wiedzą.
Współpraca
Pomimo licznych prób nie możesz znaleźć klientów na swoje usługi? Możesz spróbować podjąć się współpracy z innymi firmami, które takowych klientów posiadają. Przykładowo prowadzimy usługi tworzenia stron internetowych. Konkurencja na rynku jest dość duża i ciężko wystartować, nie posiadając dużego budżetu. Warto zastanowić się jakie firmy mogą nam zapewnić stały przychód zleceń. Przykładowo może być to agencja PR. Działalności zajmujące się marketingiem i budową marki firm czy osób prywatnych bardzo często wykorzystują strony internetowe. Jednak zazwyczaj nie posiadają swojego oddziału, który by takowe tworzył. Warto popytać i zaproponować współpracę, na której obie strony wyjdą z zyskami.
Wzajemna promocja
Ta metoda pozyskiwania klientów tyczy się głównie działalności lokalnych. Przykładowo prowadzimy serwis komputerowy w Krakowie. Podobnie jak w przypadku tworzenia stron konkurencja na rynku jest ogromna. Jednak możemy spróbować metody wzajemnej promocji. Metoda sprowadza się do współpracy z inną firmą z tej samej branży, ale działającej na innym obszarze np. Warszawie czy Gdańsku. Nasze działalności nie kolidują ze sobą, więc możemy bezproblemowo polecać wzajemnie swoje usługi.
Sieć kontaktów
Często zapominana forma pozyskiwania klientów. Do zwiększenia zapotrzebowania na swoje usługi możemy wykorzystać swoich bliskich i znajomych. Warto poprosić ich, aby od czasu do czasu wspominali o naszej działalności, udostępnili post w mediach społecznościowych czy sami skorzystali z naszej oferty. Wiele osób wstydzi się prosić o pomoc swoje otoczenia, ale to właśnie osoby bliskie mogą stać się kluczem do zwiększenia dochodów. Dlatego też warto nieustannie budować i utrzymywać kontakt z jak największą ilością osób.
Podwykonawstwo
Większe firmy często nie wyrabiają się z wykonywaniem zleceń i część z nich muszą odrzucać. Możemy im przyjść z pomocą i świadczyć usługi podwykonawcze. Oczywiście pieniądze z takiej formy wykonywania zleceń są dużo mniejsze, ale gdy mamy mały zastój w swojej firmie, to możemy wspomóc się takimi metodami.
Prowadzenie bloga
Metodą na znalezienie klientów może być także prowadzenie bloga. Rozwiązując problemy społeczeństwa możemy zbudować rzetelność i siłę naszej marki. Tym samym dotrzemy do wielu ludzi, którzy mogą zechcieć skorzystać z oferty, jaką świadczymy. Prowadzenie bloga pozwala nam również pozycjonować stronę na tzw. "długi ogon".
Banery reklamowe na portalach i blogach
Popularne portale i blogi udostępniają miejsca na wykupienie banerów reklamowych. Osobiście uważam, że takowa forma reklamy słabo konwertuje, ale w przypadku wykorzystania pozostałych metod, możemy pokusić się także o takie rozwiązanie. Najlepiej reklamować się na stronach ściśle powiązanych branżowo z naszą działalnością.
Szkolenia
Zachęcałem już do uczestnictwa w spotkaniach mających na celu wymianę kontaktów, ale warto również wspomnieć o zwykłych szkoleniach tematycznych/edukacyjnych. Miałem przyjemność rozmawiać z milionerem, który przekonał się na własnej skórze, że na takich szkoleniach warto zdobywać kontakty. On sam uczestnicząc kilkanaście lat temu w spotkaniu edukacyjnym poznał kilku ludzi. Kontakt utrzymały wyłącznie 3 osoby, a każda z nich jest milionerem podobnie jak on.
Porównywarki cen
Jeżeli prowadzimy sprzedaż produktów, to warto zainteresować się porównywarkami cen t.j. Ceneo czy Cenowarka. Uiszczając pewne opłaty nasz sklep zostaje dołączony do tych serwisów i w przypadku niższych cen od konkurencji zapewniamy sobie solidny zastrzyk sprzedaży. W przypadku Ceneo płacimy od każdego przekierowania na stronę naszego sklepu, a w przypadku Cenowarki jest to opłata abonamentowa wynosząca 40 zł miesięcznie (opłata miesięczna jest nanoszona wyłącznie, gdy przekroczymy limit 200 przekierowań).
Artykuły sponsorowane
Osobiście traktuję wykupywanie artykułów sponsorowanych wyłącznie jako formę pozyskiwania mocnych linków pod pozycjonowanie, ale i ta metoda może zapewnić nam kilku klientów. Polega ona po prostu na wykupywaniu publikacji własnego artykułu na popularnych blogach czy portalach z linkiem do naszej strony. Niestety mało kto odwiedza naszą witrynę, a jeszcze mniejsze grono odbiorców decyduje się korzystać z oferty.
Webinary
Webinary czyli szkolenia, wykłady czy warsztaty transmitowane w czasie rzeczywistym (na żywo) za pośrednictwem Internetu. Pozwalają nam poinformować odbiorców, że znamy się na swoim fachu oraz zachęcić do skorzystania z oferty. Informowanie ludzi o sposobach świadczenia konkretnych usług nie oznacza, iż budujemy sobie konkurencję. Zazwyczaj uczestnicy webinarów dochodzą do wniosku, że nie zrobią czegoś tak dobrze ja my i wolą zainwestować, aby otrzymać solidną usługę. Jeżeli jednak obawiasz się publikowania swojej wiedzy w Internecie, to pomyśl, że jeśli nie zrobisz tego Ty, to zrobi to ktoś inny.
Video marketing
Przygotowanie śmiesznego, edukacyjnego i chwytliwego materiału wideo może pozwolić nam osiągnąć cel, czyli pozyskać klientów. Nie chodzi tu o smętny wykład edukacyjny, a ciekawe przedstawienie jakości oferowanych produktów/usług i korzyści z nich wynikających. Interesujące materiały wideo szybko poddawane są opinii publicznej i w przypadku hucznej akceptacji, udostępniane w social media czy drogą bezpośrednią w wiadomościach ze znajomymi.
Zlecenie pozyskiwania klientów zewnętrznej firmie
Na koniec najprostsza metoda, ale dość kosztowna. Jeżeli nie mamy czasu na samodzielne poszukiwanie klientów, to możemy zlecić to zadanie firmom marketingowym. Co prawda koszta takich usług dochodzą do kilku tysięcy złotych w zależności od formy pozyskiwania klientów, ale najczęściej zyski wynikające z wynajęcia usługi są znacznie wyższe. Oczywiście wszystko zależy, na jaką firmę trafimy.
Artykuł będzie nieustannie aktualizowany, gdy tylko postanowimy wspomnieć o kolejnych formach pozyskiwania klientów (o tych, o których zapomnieliśmy i o tych, jakie zostaną wprowadzone w przyszłości).
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych kontaktowych i treści uzupełnionej w formularzu w celu nawiązania kontaktu i odpowiedzi na moją wiadomość. Możesz wycofać swoją swoją zgodę na przetwarzanie danych w dowolnym momencie np. przesyłając E-Mail.
9oo-17oo
8oo-17oo