Mając doświadczenie w branży SEO i przeglądając na codzień sklepy internetowe można zauważyć pewną prawidłowość - większość z nich nie wykorzystuje potencjału do rozbudowy widoczności na kolejnych słowach kluczowych. Często niskim nakładem prac można wypracować wysokie pozycje na nowych frazach, które mogą przełożyć się na wzrost sprzedaży produktów. Dlaczego nie wykorzystujemy wspomnianego potencjału? Jak poszerzyć swoją widoczność?
Powodów na niewykorzystanie potencjału może być bardzo wiele. Najczęściej właściciel sklepu po prostu nie wie jak działa pozycjonowanie, a w swoim kręgu nie posiada osoby, która mogłaby go wesprzeć merytorycznie w tej kwestii. Często również niszowe, lokalne agencje nie udzielają takich porad skupiając się na promocji wyłącznie kilku określonych w umowie słów kluczowych. To jest błąd ponieważ bardzo często za sprzedaż odpowiadają te mniej popularne, długoogonowe frazy, a nie główne słowa kluczowe, których widoczność uzyskujemy dopiero po wielu miesiącach walki z naszymi konkurentami. Ponadto często zbierając ruch z setek długoogonowych (fraz składających się z kilku słów) słów kluczowych zauważamy, że jest on większy niż z jednej głównej frazy np. sklep z meblami. Zatem jak wykorzystać ten potencjał?
Analiza słów kluczowych, które możemy wykorzystać przy pozycjonowaniu
Pierwszym krokiem jest zaznajomienie się z frazami, które są wyszukiwane przez użytkowników. Przykładowo jeśli posiadamy wcześniej wspomniany sklep z meblami, to musimy zainteresować się takimi kwestiami jak:
- Czy klienci dodają przed nazwą produktu przymiotnik określający kolor np. czerwone krzesło, kremowa sofa
- Czy klienci dodają rodzaj materiału w wyszukiwanej frazie np. skórzana sofa, welurowa sofa
- Czy klienci dodają przymiotniki typu: wygodna, szeroka, komfortowa, wytrzymała
- Czy klienci dodają słowo określające cenę produktu np. tania sofa, tania meblościanka
- Czy klienci dodają słowo określające styl, dla którego mogą wykorzystać dany produkt np. wypoczynek w stylu glamour, rustykalna kuchnia
I tak moglibyśmy wymieniać bardzo długo. Wszystko zależy od naszej kreatywności oraz analizy branży, klientów. Oczywiście istnieją oprogramowania, które ułatwią nam wyszukiwanie potencjalnych słów kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników i same podadzą na tacy propozycje. Możemy tutaj wyróżnić podstawowe i darmowe narzędzie Google Keywords Planner, a także te płatne jak Senuto czy Semstorm. Możemy także sugerować się podpowiedziami jakie dodaje Google, gdy wpisujemy coś w wyszukiwarkę.
Gdy już rozpoczniemy analizę, to warto wszystkie pomysły na nowe słowa kluczowe spisywać np. w arkuszu kalkulacyjnym czy pliku tekstowym. Dzięki temu o niczym nie zapomniemy, a na dalszym etapie łatwiej będzie nam opracować strategię ich wdrożenia na stronę.
W jaki sposób pozycjonować się pod wyszukane frazy?
1. Wykorzystanie samych produktówBardzo często w sklepie widnieją techniczne nazwy produktów typu krzesło A112. Patrząc na to z perspektywy pozycjonowania jest to kompletnie nie wykorzystany potencjał. Kody, które pozwolą nam zweryfikować zamówiony produkt możemy np. dodawać do dodatkowego pola produktu czy w polu EAN. Tytuł i opis produktu możemy wykorzystać w zupełnie inny sposób. Bazując na przykładzie - znaleźliśmy frazę "biała meblościanka do kuchni", która generuje satysfakcjonującą nas ilość wyszukań miesięcznie. Jednocześnie zależy nam, aby po wyszukaniu tego słowa kluczowego pojawiał się nasz sklep. Najprostszym sposobem jest właśnie wykorzystanie potencjału produktu. Produkt, który w tym momencie może widnieć u nas np. pod nazwą Meblościanka Artur, edytujemy pod wybrane słowo kluczowe. Konkretniej:
- Ustawiamy jego nazwę na - Biała meblościanka do kuchni (opcjonalnie na koniec dodajemy jeszcze jej nazwę np. Artur)
- Tworzymy unikalny opis (najlepiej min. na 300 słów), w którym pojawi się kilkukrotnie nasze słowo kluczowe w różnych odmianach
- Tworzymy odpowiednią strukturę nagłówków Hx, które będą zawierały słowo kluczowe lub jego część
- Tworzymy przyjazny adres URL zawierający słowo kluczowe
- Tworzymy unikalne meta title oraz meta description zawierające słowa kluczowe
- Budujemy linkowanie wewnętrzne np. z artykułu na bloga na ten produkt nakładając link na słowo kluczowe
- W zależności od możliwości finansowych zajmujemy się także linkowaniem zewnętrznym np. w ramach artykułów sponsorowanych czy linków z forów
Dzięki tym działaniom po czasie nasz produkt ma szansę wyświetlać się na wysokich pozycjach pod dobraną przez nas frazą. Oczywiście należy pamiętać, aby słowa kluczowe dopierać zgodnie z samym produktem, czyli pod słowo "biała meblościanka" promować faktycznie białą meblościankę. Dzięki temu unikniemy wysokiego współczynnika odrzuceń, który może obniżyć zaufanie do naszej witryny i przepalić włożony budżet w linkowanie zewnętrzne oraz naszą pracę. Posiadając w sklepie 1000 produktów łatwo zauważyć jak wielki potencjał do wykorzystania posiada właściciel sklepu, a jego sprawne wykorzystanie spowoduje znaczący wzrost ruchu na sklepie internetowym oraz wzrost sprzedaży.
2. Wykorzystanie kategorii produktówPodobnie możemy wykorzystać kategorie produktów w sklepie. Często nie zwracamy uwagi na to jak nazywamy nasze kategorie, a w wyniku tego na stronie pojawia się np. kategoria kuchnia lub łazienka. O ile użytkownik wie, że po wejściu na stronę z meblami i kliknięciu kuchnia otrzyma produkty do kuchni, o tyle pod kątem SEO jest to niewykorzystany potencjał. Oczywiście zakładamy, że nie chcemy pozycjonować podstrony kategorii pod słowo "kuchnia". Dlatego też warto zmienić nazwę takiej kategorii na - meble kuchenne lub meble do kuchni. Dodatkowo w miarę możliwości zbudować bardziej rozbudowane drzewo kategorii np.
Meble kuchenne -> Blaty -> Laminowane / Drewniane / Obrzeża klejone etc.Dzięki temu tworzymy pole do pozycjonowania nowych fraz na podstrony kategorii, a z każdym kolejnym poddrzewem są to coraz bardziej precyzyjne frazy np. Blaty kuchenne laminowane. Przy odpowiedniej optymalizacji pozostałych elementów, czyli znaczników meta title, meta description, adresu URL czy samego opisu kategorii i linkowania, możemy dodatkowo promować szerszy zakres fraz taki jak: tanie blaty kuchenne, wytrzymałe blaty kuchenne drewniane etc. Wiele zależy od naszej kreatywności, struktury strony oraz pracy jaką włożymy w zwiększenie widoczności sklepu.
3. Wykorzystanie bloga na stronieKolejnym, w ostatnim czasie bardzo popularnym, rozwiązaniem jest prowadzenie bloga firmowego. Blog daje nam praktycznie nieograniczone możliwości przy rozbudowie widoczności. Jeśli z jakiegoś powodu nie chcemy edytować naszych produktów, to na wszystkie powyższe słowa typu: biała sofa do sypialni czy laminowane blaty kuchenne, możemy pozycjonować wcześniej opublikowane artykuły.
Ponadto korzystając z bloga możemy trafić do użytkowników poszukujących odpowiedzi na konkretne pytania - wpisy poradnikowe. Jest to strategia, która nie prowadzi do bezpośredniej sprzedaży, ponieważ nie promujemy konkretnego typu produktu, ale daje nam szansę na sprzedaż pośrednią. Jeśli artykuł odpowie na pytania czytelnika, to wzbudzimy jego zaufanie, a tym samym zachęcimy go do obejrzenia naszej oferty co może skończyć się finalizacją zamówienia.
Warto także pamiętać, że blog wspiera linkowanie wewnętrzne serwisu. Gdy na sklep dodajemy nowy produkt, który chcemy wypromować pod dobranym słowem kluczowym, to możemy wesprzeć pozycjonowanie poprzez zalinkowanie go ze starszych artykułów.
Przedstawione działania może wykonać każdy nawet na własną rękę. Jeśli myślisz jak zwiększyć sprzedaż, ale nie chcesz inwestować swojego budżetu, to zainteresuj się powyższym artykułem. Jeśli jednak chciałbyś powierzyć kwestię pozycjonowania swojego sklepu specjalistom, to serdecznie zapraszamy do darmowej wyceny usługi w naszej agencji marketingowej.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych kontaktowych i treści uzupełnionej w formularzu w celu nawiązania kontaktu i odpowiedzi na moją wiadomość. Możesz wycofać swoją swoją zgodę na przetwarzanie danych w dowolnym momencie np. przesyłając E-Mail.
9oo-17oo
8oo-17oo