Agencja Marketingowa SEOHeroes
Woman leisure handmade using laptop
Agencja SEOHeroes
Linki możemy podzielić na dwie grupy: dofollow oraz nofollow. Rozróżnianie obu grup jest bardzo istotne, ponieważ wpływają one bezpośrednio na widoczność naszej strony w wyszukiwarkach. W artykule pokrótce opowiemy, czym różnią się obie grupy oraz jak ustawić linki wychodzące z naszej strony jako nofollow. Wkrótce dowiecie się, że jest to bardzo istotne w procesie optymalizacji witryny […]
Poradniki
18 maja 2016
5 minut czytania
Nadawanie linkom wychodzącym atrybutu nofollow w obrębie strony

Linki możemy podzielić na dwie grupy: dofollow oraz nofollow. Rozróżnianie obu grup jest bardzo istotne, ponieważ wpływają one bezpośrednio na widoczność naszej strony w wyszukiwarkach. W artykule pokrótce opowiemy, czym różnią się obie grupy oraz jak ustawić linki wychodzące z naszej strony jako nofollow. Wkrótce dowiecie się, że jest to bardzo istotne w procesie optymalizacji witryny internetowej.

Najprościej mówiąc linki z atrybutem dofollow przekazują moc rankingową do linkowanej witryny internetowej. W praktyce wygląda to tak, że roboty Google natrafiając na link zaczynają przekazywać Page Rank. Jest to dla nas bardzo korzystne, o ile linki dofollow z zewnętrznych stron prowadzą do nas. Wtedy możemy liczyć na pewien zastrzyk mocy. Jednak odwracając tę sytuację możemy rozpatrzeć przypadek, gdy na naszej witrynie internetowej występują linki dofollow prowadzące do zewnętrznych serwisów. Jak nie trudno się domyślić w tym momencie my przekazujemy swój Page Rank, tym samym osłabiając własną stronę. Jest to dość poważny błąd, który powinien zostać wyeliminowany przez osobę zajmującą się optymalizacją.

Takie linki wychodzące do zewnętrznych serwisów powinniśmy oznaczyć atrybutem nofollow. Dzięki temu informujemy roboty Google, że nie powinny odwiedzać linkowanej witryny internetowej. Zanim przejdziemy do metod oznaczania naszych linków atrybutem nofollow, odpowiemy jeszcze na pytanie, czy mają one wpływ na pozycjonowanie.

Czy przychodzące linki nofollow mają jakikolwiek wpływ na widoczność strony w Internecie?

Wiele osób uważa, że linki nofollow są bezwartościowe. Tak, poruszam ten temat, ponieważ nie możemy się z tym zgodzić. Pominiemy fakt, iż każdy link może zapewnić nam dodatkowy ruch na stronie. Skupimy się natomiast na wpływie linków nofollow na widoczność w wyszukiwarce Google. Po pierwsze warto zauważyć, że w rankingu liczy się ogólna ilość linków prowadzących do naszej strony, zarówno tych dofollow, jak i nofollow. Dlatego też im więcej ich posiadamy, tym lepsze efekty osiągniemy (nie biorę pod uwagę spamowania, którego celem jest pozyskanie wielu linków w krótkim przedziale czasowym). Dodatkowo dla moderatorów Google strona internetowa, do której prowadzą w znacznej większości odnośniki nofollow, wygląda znacznie naturalniej. Przewaga linków dofollow (zwłaszcza przy dużej ilości odnośników prowadzących do naszej strony) zapewne mocno ich zaciekawi, co może się źle skończyć w niektórych przypadkach. Podsumowując warto zbierać także linki nofollow.

Jak oznaczyć linki wychodzące z Twojej strony atrybutem nofollow?

Istnieje na to kilka sposobów:
  1. Pierwszy i zarazem najprostszy. W kodzie strony czy edytorze Wordpress'a lub dowolnego innego CMS'a przy linkowaniu wybranej części tekstu robimy to w ten sposób:
     <a href="link.pl" rel="nofollow">tekst</a>
  2. Drugi sposób pozwala ustawić automatycznie wszystkie linki wychodzące z naszej strony jako nofollow. Wystarczy dodać do pliku functions.php następujący kod (kod zaczerpnięty z tego serwisu):
    add_filter('the_content', 'auto_nofollow');function auto_nofollow($content) {
    //return stripslashes(wp_rel_nofollow($content));
    
    return preg_replace_callback('/]+/', 'auto_nofollow_callback', $content);
    }
    
    function auto_nofollow_callback($matches) {
    $link = $matches[0];
    $site_link = get_bloginfo('url');
    
    if (strpos($link, 'rel') === false) {
    $link = preg_replace("%(href=S(?!$site_link))%i", 'rel"nofollow" $1', $link);
    } elseif (preg_match("%href=S(?!$site_link)%i", $link)) {
    $link = preg_replace('/rel=S(?!nofollow)S*/i', 'rel="nofollow"', $link);
    }
    return $link;
    }
    add_filter('the_content', 'auto_nofollow');
    
    function auto_nofollow($content) {
    //return stripslashes(wp_rel_nofollow($content));
    
    return preg_replace_callback('/]+/', 'auto_nofollow_callback', $content);
    }
    
    function auto_nofollow_callback($matches) {
    $link = $matches[0];
    $site_link = get_bloginfo('url');
    
    if (strpos($link, 'rel') === false) {
    $link = preg_replace("%(href=S(?!$site_link))%i", 'rel"nofollow" $1', $link);
    } elseif (preg_match("%href=S(?!$site_link)%i", $link)) {
    $link = preg_replace('/rel=S(?!nofollow)S*/i', 'rel="nofollow"', $link);
    }
    return $link;
    }
  3. Trzeci sposób jest kierowany do użytkowników Wordpress'a. Do automatycznego oznaczania linków możemy wykorzystać dostępne wtyczki. Jest ich kilka, więc nie będę się rozpisywał o każdej. Osobiście wykorzystuję wtyczkę "Better WordPress External Links". Wtyczka jest darmowa, bardzo prosta w obsłudze i spełnia swoje założenia.
 

Jak sprawdzić atrybut linków wychodzących ze strony?

Podam 2 szybkie i proste sposoby:
  • Otwarcie kodu źródłowego wybranej strony (prawy przycisk myszy lub skrót ctrl + U). Wyszukujemy link i sprawdzamy, jaki atrybut jest mu przypisany.
  • Korzystamy z serwisu Seoptimer. Wklejamy lub wpisujemy link do analizowanej strony i przechodzimy do działu External Links. Przekreślone linki są oznaczone jako nofollow, a te bez przekreślenia jako dofollow.

Na koniec wspomnę jeszcze o jednej rzeczy. Jeżeli posiadacie system komentowania wpisów oraz opcję dodania adresu strony internetowej autora komentarza, to sprawdźcie, jakimi atrybutami są oznaczane takie odnośniki. Często właśnie z tego miejsca uchodzi nam nasz Page Rank.

Gotowy do rozpoczęcia projektu?
Formularz kontaktowy

    Preferowany kontakt:

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych kontaktowych i treści uzupełnionej w formularzu w celu nawiązania kontaktu i odpowiedzi na moją wiadomość. Możesz wycofać swoją swoją zgodę na przetwarzanie danych w dowolnym momencie np. przesyłając E-Mail.

    Pn - Pt

    9oo-17oo

    Kontakt ogólny
    Polska
    Kraków
    Rybitwy 22
    pokój 320
    Czechy
    Karviná
    Masarykovo nám. 6/5
    Pn - Pt

    8oo-17oo

    Wyznacz trasę