Agencja Marketingowa SEOHeroes
Team of graphic designers working at desk in office
Agencja SEOHeroes
Google testuje i co chwilę raczy użytkowników różnymi zmianami / nowościami w Google Adwords, które czasem mogą być dla nich przeszkodą lub utrudnieniem w prowadzeniu kampanii. Do takich zmian można zaliczyć usunięcie płatności przelewem lub jednorazowej płatności kartą i pozostawienie wyłącznie płatności automatycznych. Największym ryzykiem przy takim modelu płatności jest utrata kontroli nad budżetem, zwłaszcza […]
Marketing
19 października 2019
6 minut czytania
Jak kontrolować budżet Adwords przy płatnościach automatycznych?

Google testuje i co chwilę raczy użytkowników różnymi zmianami / nowościami w Google Adwords, które czasem mogą być dla nich przeszkodą lub utrudnieniem w prowadzeniu kampanii. Do takich zmian można zaliczyć usunięcie płatności przelewem lub jednorazowej płatności kartą i pozostawienie wyłącznie płatności automatycznych. Największym ryzykiem przy takim modelu płatności jest utrata kontroli nad budżetem, zwłaszcza przez niedoświadczonych użytkowników systemu. Jak zabezpieczyć się przed niezaplanowanym przekroczeniem budżetu?

Po wprowadzeniu zmian przez firmę Google użytkownik zakładając konto musi podać dane swojej karty i podpiąć ją na stałe pod prowadzoną kampanię. Niestety nie mamy możliwości, jak to często bywa przy innych systemach, odpięcia karty zaraz po założeniu konta. Użytkownik musi mieć stale podpiętą przynajmniej jedną kartę kredytową. Taki zabieg powoduje, że możemy stracić kontrolę nad wkładanymi w kampanię finansami. Do niedawna użytkownik mógł przelać na konto konkretną kwotę, a kampania działała aż do momentu wyczerpania środków. W przypadku płatności automatycznych nie posiadamy takiego zabezpieczenia, ponieważ karta jest stale podpięta i Google na bieżąco pobiera sobie wykorzystane środki. Nie pomoże również podpięcie karty, gdzie takowych środków nie ma, ponieważ Google skontaktuje się z nami żądając uiszczenia należnej płatności. Tak więc jak zabezpieczyć swój budżet?

Budżet dzienny kampanii

Najbardziej podstawową formą ochrony finansów jest budżet dzienny. Google pozwala w prosty i intuicyjny sposób określić ile dziennie chcemy przeznaczyć na konkretną kampanię (na kliknięcia reklamy). Jeśli ustawimy budżet dzienny na 150 zł, to budżet ten nie zostanie przekroczony. Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że dla każdej kampanii ustawiamy osobny budżet dzienny, a tym samym musimy pamiętać, aby zsumować koszty wszystkich kampanii i zamknąć je w ramach określonego budżetu promocyjnego. To rozwiązanie dla wielu wyda się w zupełności wystarczające, ale nadal musimy pamiętać, aby w odpowiednim momencie wyłączyć kampanię. Mowa o sytuacji, gdy nasz miesięczny budżet wynosi 2000 zł, a pula ta wykorzysta się już po tygodniu. Nie zabezpiecza nas już wcześniej wpłacona kwota, tak więc jeśli zapomnimy wyłączyć reklam, to łączny wydatek może wynieść nawet 8000 zł. O ile żadna firma regularnie prowadząca kampanie nie pozwoli sobie na takie przeoczenie, o tyle mniej doświadczone małe i średnie firmy mogą łatwo wpaść w tę pułapkę.

Kolejnym problemem po przeoczeniu terminu wyłączenia kampanii może być sytuacja, gdzie nie chcemy określać dziennego budżetu. W skrócie, chcemy maksymalnie wykorzystać potencjał słów kluczowych ustawiając "nieograniczony" budżet dzienny, ale jednocześnie nie przekroczyć budżetu dziennego. Weryfikacja tego, zwłaszcza przy mniejszych budżetach i wysokich stawkach za kliknięcie może być bardzo uciążliwa. Podobnie łatwo możemy przekroczyć zakładany budżet w przypadku błędnie ustawionej kampanii np. z dopasowaniem przybliżonym na wielu frazach uzyskując tysiące wejść w przeciągu kilku dni i generując wysokie koszty. Zatem jak się zabezpieczyć i zautomatyzować kampanię, aby nie wracać do niej kilka razy dziennie?

 

Reguły automatyczne Google Adwords

Najprostszym i najszybszym zabezpieczeniem naszego ogólnego budżetu są reguły automatyczne. Wchodząc w naszą kampanię i klikając przycisk więcej ukaże nam się opcja - Tworzenie reguły automatycznej.

Pozwala ona na automatyczne wykonanie konkretnej akcji po spełnieniu warunków. W tym przypadku możemy stworzyć regułę, która wyłączy kampanię, gdy nasz wkład finansowy przekroczy ustaloną kwotę np. 1000 zł. Tym samym nie musimy każdego dnia śledzić kampanii, ponieważ ta zatrzyma się automatycznie.

  1. W celu utworzenia reguły automatycznej klikamy wspomnianą opcję - Tworzenie reguły automatycznej.
  2. Kolejno z rodzajów reguł wybieramy - Wstrzymaj kampanię
  3. Wybieramy czy chcemy wstrzymać wszystkie kampanie, czy tylko te wybrane
  4. W następnym kroku musimy dodać warunki. W naszym przypadku będzie to koszt lub całkowity budżet
  5. Wybieramy warunek - większy niż - i wpisujemy kwotę, po której przekroczeniu kampania zostanie wstrzymana
  6. Następnie musimy wybrać częstotliwość wywołania reguły automatycznej oraz godzinę. Najczęstsza możliwa weryfikacja to 1x dziennie o wskazanej godzinie. Jednak można to obejść dodają np. 24 reguły automatyczne na każdą z godzin, a tym samym system będzie sprawdzał co godzinę, czy budżet zostanie przekroczony.
  7. Możemy także ustawić powiadomienia mailowe, które do nas dotrą w zależności od wybranej z listy sytuacji np. za każdym razem gdy zostanie wywołana utworzona reguła.
  8. Na koniec dodajemy nazwę reguły i zapisujemy ją na naszym koncie.

Jeśli boisz się o swój budżet, to z pewnością powinieneś zainteresować się tym zabezpieczeniem. Konfiguracja jest bardzo szybka i prosta, a pozwala uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Warto wspomnieć również o dodatkowej zalecie. Jeśli tworzymy konto wyłącznie pod jedną kampanię, to możliwa jest sytuacja gdzie zapomnimy danych dostępowych do konta. Tym samym będziemy mieli problem z zatrzymaniem kampanii, która będzie nieustannie generowała koszty. Reguła automatyczna uchroni nas przed tą sytuacją automatycznie wyłączając kampanię bez naszej ingerencji.

Dodanie skryptu do kampanii

Kolejnym, nieco bardziej technicznym i cięższym, rozwiązaniem na dodatkową kontrolę budżetu całkowitego jest uruchomienie skryptów na naszym koncie Adwords. Zadziałają one dokładnie tak samo jak reguły automatyczne, ale przy odpowiedniej wiedzy dają nam o wiele większe możliwości. Skrypt to kod, który implementujemy do kampanii i który jest uruchamiany podobnie jak reguły automatyczne o konkretnej godzinie. Skrypty umożliwiają implementację nie tylko podstawowych funkcji dostępnych również w regułach automatycznych, ale także bardziej spersonalizowanych rozwiązań. Przykładowo firma sprzedająca wodę lub właściciel basenu może weryfikować temperaturę z konkretnego dnia i uruchamiać kampanię tylko wtedy, gdy przekracza ona 30 stopni (w momencie popytu na jego usługę / produkt). Jednak ten temat poruszymy w innym artykule.

Jeśli chciałbyś skorzystać z usługi prowadzenia kampanii Google Adwords, to zapraszamy do darmowej wyceny.

Gotowy do rozpoczęcia projektu?
Formularz kontaktowy

    Preferowany kontakt:

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych kontaktowych i treści uzupełnionej w formularzu w celu nawiązania kontaktu i odpowiedzi na moją wiadomość. Możesz wycofać swoją swoją zgodę na przetwarzanie danych w dowolnym momencie np. przesyłając E-Mail.

    Pn - Pt

    9oo-17oo

    Kontakt ogólny
    Polska
    Kraków
    Rybitwy 22
    pokój 320
    Czechy
    Karviná
    Masarykovo nám. 6/5
    Pn - Pt

    8oo-17oo

    Wyznacz trasę