Dziś opowiem trochę o content marketingu i przedstawię jego powiązanie w SEO. Poruszaliśmy już ten temat w kilku słowach w artykule "jak pozycjonować strony w 2016 roku", ale tym razem szerzej opowiemy o tym zagadnieniu.
Czym jest content marketing?
Content marketing to inaczej marketing treści. Jest to strategia polegająca na pozyskiwaniu klientów za sprawą publikowanych artykułów specjalistycznych, które poruszają tematykę naszej branży. Wśród takich tekstów możemy wymienić newsy branżowe, poradniki, recenzje czy wywiady. W obecnych czasach content marketing skupia się głównie na publikacji artykułów za pośrednictwem Internetu (inbound marketing), ale możemy do niego podczepić również inne działania t.j. wydawanie książek, poradniki zamieszczane w prasie czy promowanie się przy użyciu ulotek (outbound marketing).
Często osoby zajmujące się content marketingiem oferują także optymalizację stron pod kątem pozycjonowania. Łączy się to z Inbound marketingiem, czyli strategią, której celem jest ułatwienie klientom samodzielnego odnalezienia strony. Jak nie trudno się domyślić niezwykle ważną rolę odgrywa tu SEO. To właśnie za pośrednictwem wyszukiwarki Google użytkownicy Internetu najczęściej poszukują osób/firm, które podejmą się konkretnych zleceń. Równie ważną rolę przy Inbound marketingu odgrywają serwisy społecznościowe, w których warto budować swój wizerunek. Oczywiście do takiej formy promocji zaliczają się również wspomniane wcześniej teksty branżowe publikowane najczęściej na blogach czy portalach branżowych. Jako że chcemy skupić się na marketingu w sieci, to nie będę się rozpisywał o outbound marketingu. W skrócie jest to forma tworzenia wizerunku firmy polegająca na osobistym dotarciu do klientów na przykład za pośrednictwem mailingu, reklamy telewizyjnej czy ogłoszeń reklamowych.
Dlaczego miałbym zlecić komuś prowadzenie content marketingu dla mojej firmy?
Powodów jest wiele, ale postaram się wypisać większość z nich:
Pokazanie profesjonalizmu firmy
Niektórym osobom wydaje się, że użytkownik, który trafi już na naszą stronę, staje się automatycznie klientem. Jednak praktycznie nigdy tak nie jest. Przeważnie ludzie poszukują kilku albo nawet kilkunastu witryn internetowych i przeglądając zawartość decydują się na kontakt z wybraną. Jakie elementy wpływają na decyzję? Jest to ściśle uzależnione od branży. Kluczową rolę może odgrywać galeria prac (projektowani ogrodów lub dekoracja wnętrz), oprawa wizualna witryny internetowej (tworzenie stron lub usługi PR), cena lub właśnie artykuły opublikowane na łamach wewnętrznego bloga. Wyobraźcie sobie witryny internetowe dwóch weterynarzy. Na jednej z nich znajdziemy dziesiątki specjalistycznych artykułów o schorzeniach i problemach zwierząt, a na drugiej kilka słów o firmie i kontakt. Zapewne zdecydowana większość potencjalnych klientów zdecyduje się na działalność z pierwszego przykładu. To pokazuje jak ważny jest content marketing w postaci prowadzenie bloga branżowego.
Polepszenie swojej widoczności w wyszukiwarkach
Wyszukiwarki, w Polsce głównie Google, odgrywają obecnie kluczową rolę przy pozyskiwaniu klientów. Większość firm egzystuje w przekonaniu, iż wyłącznie frazy odnoszące się bezpośrednio do ich działalności są wartościowe. Co miałem na myśli pisząc "bezpośrednio odnoszące się do działalności"? Przykładowo sklep odzieżowy chce wypozycjonować stronę na frazę - sklep z ubraniami. Jak zapewne wiecie konkurencja na takie słowa kluczowe jest dość wysoka, więc szybkie wygenerowanie ruchu nie wchodzi w grę. Dodatkowo często słyszę, iż blog jest zbędny i firma nie zamierza za niego płacić. W rezultacie posiadamy praktycznie martwą stronę bez możliwości rozwoju, która dodatkowo nie niesie za sobą wartościowego przekazu. Wypozycjonowanie jej na pierwsze miejsce w wyszukiwarce, to przysłowiowa walka z wiatrakami. Niestety albo na szczęście trzeba wprowadzić content marketing, a konkretniej bloga i publikować na nim specjalistyczne treści. Dodatkowo trzeba dokładnie przeanalizować popularność fraz i za sprawą optymalizacji wpisów oraz ich promocji wypozycjonować opublikowane artykuły na mniej konkurencyjne słowa kluczowe. Efekt takiego działania jest fantastyczny, ponieważ ludzie zaczynają odwiedzać naszą stronę, czytać artykuły, reklamować firmę wśród najbliższych, a ponadto często możemy zdobyć wartościowe linki, o których zaraz wspomnę. Wykorzystanie tzw. długiego ogona (pozycjonowanie domeny na wiele mniej konkurencyjnych fraz) często może przynieść o wiele lepsze rezultaty niż skupianie się na kilku bardzo konkurencyjnych słowach.
Content marketing źródłem wartościowych linków
Doba katalogowania stron i tworzenia zaplecza SEO już się zakończyła. Obecnie aby wypromować swoją stronę musimy pozyskiwać wartościowe linki, czyli odnośniki opublikowane na witrynach z dużym ruchem, stronach, gdzie linki nie są umieszczane masowo czy wpisach innych blogerów. Tutaj niezbędny będzie dobry kontakt z redaktorami lub administratorami portali. Jak możemy nakłonić do zamieszczenia linku odwołującego do naszej strony? Oferując napisanie poradnika, przedstawienie ciekawych, autorskich statystyk czy udzielenie wywiadu (jeżeli jesteśmy osobą rozpoznawalną lub doświadczoną w swojej branży). Dla witryny, z którą podejmiemy współpracę, będzie to szansa na wygenerowanie ruchu osób z nowej branży oraz obustronna promocja usług. Odchodząc od takiej formy współpracy warto wspomnieć o ludzkiej naturze. Jeżeli napiszemy bardzo merytoryczny i ciekawy artykuł, to mamy spore szansę, że osoby same będą go udostępniać, czy to na swoich blogach, czy w serwisach społecznościowych. Jakie treści są najbardziej rozchwytywane?
- Poradniki
- Encyklopedie wiedzy
- Wywiady i wypowiedzi ekspertów
- Recenzje
- Zestawienia TOP - np. 10 najlepszych artykułów o content marketingu w roku 2016
- Przedstawienie własnej opinii na temat popularnego w sieci tematu
- Nowinki branżowe
- Pomysły na rozwój branży, w której funkcjonujemy
- Artykuły polecające np. książki czy filmy
- Statystyki i rankingi
- Poruszanie kontrowersyjnych tematów (z tym trzeba obchodzić się ostrożnie)
- Przedstawianie opinii publicznej
- Konkursy
Na pewno zapomniałem o niektórych formach artykułów, ale pisałem to co na ten moment przyszło mi do głowy. Jak sami widzicie do klientów można trafić w różny sposób, ale trzeba zrobić ten pierwszy krok, czyli założyć bloga i zacząć pisać. Pozostaje jeszcze jeden problem - skąd brać tematy na stworzenie artykułów? Jeśli chodzi o artykuły branżowe, to właściwie ogranicza nas wyłącznie nasza wyobraźnia. Nowinki, rankingi czy wywiady oczywiście w szybki i łatwy sposób znajdziemy na zagranicznych witrynach. W tym przypadku pozostaje kwestia przetłumaczenia i przeredagowania tekstu. Oczywiście zawsze możemy stworzyć własne materiały lub zaprosić znaną osobę do dyskusji. Taka forma przyniesie nam o wiele większe zyski promocyjne. Co zrobić w przypadku gdy nie mamy czasu lub nie czujemy się na siłach do publikowania treści? Możemy skorzystać z usług firm oferujących content marketing lub copywriting (oczywiście zachęcamy do wyboru naszych usług).
Zachęcanie użytkowników do wyboru naszej oferty
Jeżeli prowadzimy firmę, która np. sprzedaje wysokiej klasy monitory do komputerów, to musimy przekonać klienta, że warto wydać na sprzęt trochę więcej gotówki. Blog daje nam świetną możliwość do przedstawienia zalet proponowanego urządzenia oraz przedstawienia wad, z którymi borykają się tańsze modele. Jeśli będziemy liczyć, że klient sam odnajdzie argumenty na wyższość produktu, jaki oferujemy, to możemy znacznie osłabić swój interes. Klient jest leniwy i często nie chce mu się przeszukiwać Internetu i analizować poszczególnych aspektów konkretnych modeli sprzętu. W wyniku tego wybierze przedmiot ze średniej półki cenowej i zapewne będzie zadowolony z wyboru nie wiedząc co stracił. Fajną opcją jest dodanie do panelu oferty przycisku odsyłającego do recenzji sprzętu. Dzięki temu nie tylko pokażemy swój profesjonalizm, o którym wspominałem wcześniej, ale również zachęcimy potencjalnego klienta do nadszarpnięcia budżetu.
Stworzenie na obszarze naszej strony bazy wiedzy, po którą będą sięgać przyszli klienci
Za sprawą prowadzenia bloga i publikacji artykułów możemy w łatwy sposób stworzyć ogromną bazę wiedzy, która będzie regularnie wykorzystywana przez użytkowników Internetu. Dzięki temu zbudujemy sobie bardzo silną markę i staniemy się rozpoznawalni w środowisku, w jakie celujemy. Szerzenie informacji coraz bardziej się rozwija, więc najwyższy czas dołożyć coś od siebie.
Reklamowanie marki w mediach społecznościowych
To jaką popularność odniosły takie serwisy jak Facebook czy Twitter nie muszę tłumaczyć. Warto się jednak zastanowić, jak takowe portale mogą się przełożyć na nasze zyski. Nie podlega wątpliwości, że są ogromną bazą klientów, których można w prosty i efektywny sposób zachęcić do skorzystania z naszych usług. Nie mówię tu o marketingu bezpośrednim, a o budowaniu marki globalnie. Zatem jak można wybić się na portalach społecznościowych? Po pierwsze i zarazem najważniejsze trzeba być aktywnym. Nie można sugerować odbiorcom, iż profil "umarł". Musimy dostarczać regularnie pewien content, ale nie może być to spam. Publikacje muszą coś wnosić. Nie koniecznie merytoryczną treść. Mogą bawić, inspirować lub uczyć. Warto raz na czas przeprowadzać konkursy i tym samym nakłaniać odbiorców do promowania naszej działalności. Facebook sam sugeruje nam, iż jest idealnym miejscem do działań promocyjnych. Mam tu na myśli płatną opcję promowania postów z przemyślanym wyborem docelowych odbiorców. Izolując się od serwisów społecznościowych wiele tracimy. Dlatego warto postawić na content marketing również z tego powodu (zazwyczaj w ofercie firm istnieje wzmianka o prowadzeniu profili).
Kontakt z klientami i czytelnikami bloga
Firmy nie zawsze mają czas na regularne kontrolowanie życia, które prosperuje na ich blogu prowadzonym za sprawą usługi content marketingu. Jednak bardzo ważnym aspektem jest wchodzenie z czytelnikami w dyskusje (w tym przypadku w komentarzach lub wiadomościach mailowych). Dlatego też interakcja z klientami jest kolejnym elementem przemawiającym za wykupieniem odpowiednich usług. Dzięki temu nie będziemy musieli się zamartwiać dodatkowo o utrzymywanie klientów na naszej stronie. Firma, która będzie zajmować się dla nas content marketingiem, zrobi to za nas.
Firmy zajmujące się content marketingiem posiadają odpowiedni zespół
Pisanie artykułów to nie wszystko. Warto je wzbogacić w przyjemną otoczkę wizualną, która zachęci użytkowników to analizowania treści. Dlatego też istotną rolę odgrywa grafik znajdujący się w zespole. To on dobierze dla nas odpowiednie grafiki lub przygotuje je własnoręcznie. Ponadto stworzy tzw. infografiki, czyli obrazki przedstawiające w ciekawy sposób pewne statystyki, rankingi. Taka forma przedstawiania informacji wyparła nudne wykresy i tabelki Szybko stała się atrakcyjnym elementem marketingu, który wykorzystują poważniejsze firmy w swoich działaniach, mających na celu dotarcie do użytkownika z ofertą.
Podsumowanie
Działania content marketingowe to przodująca forma promocji firmy, którą powinny zainteresować się wszystkie poważne działalności. Bezpośrednio łączy się z SEO i pozwala zdobyć ogromną bazę klientów oraz zbudować profesjonalny wizerunek firmy. Stawia na szerzenie branżowych informacji w Internecie co jest nie tylko pozytywnie odbierane przez czytelników, ale również przez samych moderatorów Google. Z content marketingiem nie wiążą się negatywne skutki uboczne, jeżeli usługa jest świadczona przez wykwalifikowaną firmę, dlatego tak na prawdę możemy stracić jedynie pieniądze zainwestowane w promocję. Nie ryzykujemy, że nasza strona zostanie zafiltrowana czy zbanowana, tylko w naturalny i atrakcyjny sposób budujemy swój sukces.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych kontaktowych i treści uzupełnionej w formularzu w celu nawiązania kontaktu i odpowiedzi na moją wiadomość. Możesz wycofać swoją swoją zgodę na przetwarzanie danych w dowolnym momencie np. przesyłając E-Mail.
9oo-17oo
8oo-17oo