Jak założyć bloga na WordPress [krok po kroku]?

Jak założyć bloga na Wordpress [krok po kroku]?

Chciałbyś zacząć zamieszczać własne artykuły w Internecie, zbierać grono czytelników, a w przyszłości przekształcić swoją pasję w formę zarobku? W naszym poradniku dowiesz się jak krok po kroku założyć bloga na platformie WordPress. Jest to idealna opcja dla osób, które nie chcą początkowo inwestować pieniędzy w profesjonalną stronę, a już teraz chciałyby wylać swoje przemyślenia i pomysły na wirtualne kartki papieru. Zapraszamy do poradnika i zachęcamy do udostępniania go w sieci.

Spis treści:

  1. Pomysł na blog
  2. Zakup domeny i serwera
  3. Mamy domenę i serwer, co teraz?
  4. Instalacja WordPress’a
  5. Instalacja i konfiguracja szablonu pod bloga
  6. Wstępna optymalizacja bloga
  7. Przejdziemy przez proces zakładania bloga za Ciebie

Pomysł na blog


Prawdopodobnie czytając ten poradnik posiadacie już w głowie ogólny zarys swojego bloga, ale musieliśmy zaznaczyć ten punkt, ponieważ jest on dość istotny. Każdy przyszły bloger powinien przeanalizować, o czym będzie pisał, jakie tematy będzie poruszał, czy będzie zamieszczał dłuższe felietony, a może krótkie wpisy. Posiadając konkretny plan jesteśmy w stanie:

  1. Wybrać odpowiednią domenę dla bloga. Powinniśmy się dokładnie zastanowić nad adresem strony, pod którym będzie widoczna nasza witryna internetowa. Oczywiście domenę można w każdej chwili zmienić, ale nie będzie to dla nas korzystne, ponieważ zdobywając czytelników budujemy także świadomość naszej marki, a dodatkowo za sprawą linków przychodzących do naszego bloga z innych stron, które mogą się pojawić z życzliwości czytelników czy działań osobistych, wzmacniamy moc domeny (tym samym jej widoczność w wynikach organicznych wyszukiwarki Google). Dlatego powinniśmy zdecydować się na domenę, która będzie ostatecznym wyborem. Zapewne część osób będzie zastanawiała się także jaką domenę wybrać: .pl, .com, .com.pl, a może inne nietypowe warianty jak .business, .vision itd. Osobiście polecałbym domenę .pl lub .com. Końcówka .pl sprawdzi się, gdy będziemy chcieli ograniczyć się wyłącznie do rynku polskiego, a końcówka .com gdy będziemy planowali publikację i promocję artykułów również w innych krajach. Oczywiście jeśli będziemy chcieli kierować treści wyłącznie do mieszkańców innych Państw, to powinniśmy zakupić domenę z końcówką przeznaczoną do danego kraju np. co.uk (Anglia), .it (włochy) czy .no (Norwegia).Dostępność domen możemy sprawdzić choćby pod tym linkiem. Jeśli chcemy sprawdzić nie tylko dostępności domen .pl, .eu, .com, .com.pl, to wybieramy z list po prawej stronie końcówki, jakie nas interesują i dodajemy do testowania. Istnieje możliwość także wykupienia domeny z historią w serwisie Aftermarket. Dzięki temu możemy nabyć domenę, która posiada już kilka lat na karku i do jakiej prowadzi wiele linków z innych domen. Posiadając silną domenę możemy liczyć, że wpisy jakie będziemy publikować będą pojawiały się wyżej w wyszukiwarce Google, a tym samym łatwiej nam będzie znaleźć czytelników. Jednak w tym przypadku warto zlecić sprawdzenie jakości domeny agencji zajmującej się pozycjonowaniem.
  2. Wybrać odpowiedni szablon do WordPress’a. Tworząc blog z krótkimi publikacjami, które będą publikowane z dużym natężeniem warto wybrać szablon, który przedstawia na stronie głównej na małej powierzchni dużo wpisów. Ułatwi to czytelnikowi sprawdzanie nowości, ponieważ nie będzie musiał mozolnie przewijać ekranu w dół, aby sprawdzić nowości na blogu. W przypadku nastawienia się na dłuższe felietony spokojnie możemy zdecydować się na szablon, gdzie jeden wpis zajmuje całą powierzchnię ekranu. Instalację szablonu przedstawimy w dalszej części poradnika „Jak stworzyć bloga na WordPress?”

Zakup domeny i serwera


Jedynymi kosztami, jakie będziemy musieli ponieść jest tak na prawdę zakup domeny i serwera. Oba te elementy możemy zakupić w wielu miejscach np:

Na poniższym obrazku możecie zobaczyć ranking firm dostarczających serwery z 2016 roku opublikowany przez hostingrank.pl. Na stronie można także sprawdzić jaką firmę najczęściej wybierali blogerzy posiadający stronę na platformie CMS WordPress. Według tego rankingu wygrywa Home.pl.

serwery

W naszym poradniku nie będę tłumaczył jak przejść przez proces zakupowy, ponieważ takie poradniki najczęściej można znaleźć na stronach konkretnych firm oferujących sprzedaż serwerów i domen lub skorzystać z ich pomocy telefonicznej. Jednak jest to trywialnie proste, więc nikt z Was nie powinien mieć z tym problemu. Odnośnie rozmiaru serwera na początku wystarczy Wam najmniejszy pakiet. Darmowe szablony WordPress’a nie są wymagające, więc nie musimy się martwić o długi czas ładowania, a dostępne miejsce starczy nam na dłuższy czas (w zależności od natężenia publikowania newsów na blogu i ilości wgrywanych zdjęć). Warto pamiętać, że w każdej chwili będziecie mogli ulepszyć, poszerzyć serwer, więc nie musicie się obawiać nagłego braku miejsca.


Mamy domenę i serwer – co teraz?


Kolejnym krokiem będzie przygotowanie kilku elementów, które będą nam potrzebne przy instalacji WordPress’a. Omówię to na przykładzie konta wykupionego w webd.pl. W innych firmach proces wygląda praktycznie tak samo, więc na podstawie tego powinniście sobie bez problemu poradzić. W przypadku problemów zawsze możecie skorzystać z bezpłatnej pomocy technicznej, która szybko przeprowadzi Was przez kolejne kroki. No to ruszamy 🙂

  1. Logujemy się do Cpanelu (link i dane do logowania powinny Wam przyjść drogą mailową).
  2. Teraz musimy podpiąć zakupioną domenę do naszego serwera. W tym celu odnajdujemy opcję – domeny podpięte.webdOtworzy nam się panel, w którym wpisujemy nazwę domeny w pierwszym polu – Nowa nazwa domeny (tak jak na obrazku poniżej). Reszta danych uzupełni się automatycznie, po czym klikamy Dodaj Domenę. W tym momencie na naszym serwerze pojawi się folder o nazwie domeny, do którego wgramy pliki WordPress’a celem jego instalacji.webd2
  3. Domena podpięta do serwera, ale to nie koniec. Teraz musimy wrócić do panelu głównego i wybrać opcję „Bazy danych MySQL”. W polu – Nowa baza danych – wpisujemy dowolną nazwę bazy, która będzie podpięta pod nasz blog (bez polskich znaków). Kolejna zjeżdżamy w dół gdzie znajdziemy pole – „Dodaj nowego użytkownika”. Wpisujemy nazwę oraz hasło (ważne, abyście zapamiętali te dane, ponieważ będą one potrzebne przy instalacji WordPress’a). Zaraz pod polem – „Dodaj nowego użytkownika” znajduje się opcja – „Dodaj użytkownika do bazy danych”. Wybieramy stworzoną przed chwilą bazę danych oraz użytkownika i klikamy przycisk Dodaj. Kolejno zaznaczamy pole „Wszystkie uprawnienia” i klikamy przycisk Wprowadź zmiany. I to tyle albo aż tyle jeśli chodzi o Cpanel 🙂

Uwaga! Zakładam, że zarówno domena jak i serwer były wykupywane w jednej firmie. W innym wypadku będzie potrzebna zmiana DNS.


Instalacja WordPress’a


Czas zainstalować system, na którym będzie oparty nasz blog, czyli WordPress. Na samym początku musimy pobrać jego pliki. Wystarczy, że wejdziemy na oficjalną stronę systemu CMS i klikniemy przycisk – Pobierz WordPressa. Po pobraniu rozpakujcie pliki. Teraz musimy je przerzucić na nasz serwer do folderu domeny (który wcześniej został utworzony przy podpinaniu domeny). Aby tego dokonać musimy zalogować się na serwer. Dwa najpopularniejsze programy do tego celu to Total Comander oraz Filezilla. Osobiście korzystam z Filezilli i to właśnie na jej przykładzie omówię proces logowania się do serwera i wgrywania danych.

W celu zalogowania się na serwer użytkownik musi podać trzy dane:

  • Serwer
  • Nazwę użytkownika
  • Hasło

Te dane także powinniście otrzymać mailowo, jako Adres FTP (Serwer), login do ftp (nazwa użytkownika) i hasło do ftp (hasło). Po wpisaniu danych klikamy szybkie łączenie i zostajemy połączeni z serwerem. Po prawej stronie pojawią nam się różne foldery, odszukujemy public_html i klikamy 2x. Przenosimy się poziom wyżej gdzie powinniśmy znaleźć folder o nazwie naszej domeny. Klikamy w niego 2x, a następie zwijamy program i odszukujemy w komputerze wypakowany plik WordPressa (wcześniej pobrany). W folderze WordPress powinniśmy znaleźć foldery wp-admin, wp-content, wp-includes oraz 16 pojedynczych plików. Wszystko (całą zawartość foldera WordPress) zaznaczamy i przeciągamy na ikonkę Filezilli i wrzucamy na prawą stronę (gdzie został wcześniej otwarty folder naszej domeny). Teraz pliki zaczną się wgrywać na nasz serwer. Jeśli podczas przerzucania plików pojawi nam się komunikat, że „Plik docelowy już istnieje”, to zaznaczamy opcje – zamień oraz zawsze wykonuj tę akcję – i klikamy OK. Alternatywnie możemy znaleźć pliki WordPressa w lewym oknie, które wyświetla pliki na naszym komputerze i także przeciągnąć je na prawą stronę.

Gdy już wszystkie pliki znajdują się na naszym serwerze wychodzimy z programu Filezilla lub Total Comander i otwieramy zwykłą przeglądarkę. Po wpisaniu adresu naszej strony powinien pojawić nam się taki obraz:

wordpress

Nie ma się co zatrzymywać, Zaczynajmy! Teraz musimy uzupełnić następujące dane:

Nazwa bazy danych – wpisujemy nazwę, którą wybraliśmy wcześniej w cpanelu

Nazwa użytkownika – tak samo wpisujemy ustaloną wcześniej nazwę użytkownika

Hasło – wpisujemy hasło, które przypisaliśmy do użytkownika

Resztę pozostawiamy bez zmian i instalujemy WordPressa.

Uporaliśmy się z wypełnianiem danych, więc czas uzupełnić kolejne pola 😀

Tytuł witryny – tytuł pod którym będzie widoczna Twoja strona m.in. w Google. Warto tu dodać słowa kluczowe, którym poświęcony jest blog (o optymalizacji strony pod kątem pozycjonowania wspomnę jeszcze na końcu artykułu). Dla przykładu prowadząc bloga o kosmetykach możemy ustawić tytuł – Blog kosmetyczny Imię Nazwiko- domena.pl (tytuł powinien mieć do 70 znaków)

Nazwa użytkownika – będzie to nasz login do panelu WordPress’a

Hasło – ustawiamy hasło do logowania

Twój email – podajemy pocztę, pod którą będzie podpięty nasz blog

Widoczność dla wyszukiwarek – początkowo proponuję zaznaczyć opcję – Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny. Dopiero gdy strona będzie gotowa odznaczymy tę opcję i ręcznie poprosimy Google o zaindeksowanie strony w wyszukiwarce.

Starczy już tego wypełniania, przejdźmy do ciekawszych rzeczy 😉 Czas zalogować się do WordPress’a. Powinniśmy automatycznie przenieść się do panelu logowania, ale później aby do niego przejść wpisujemy następujący link w wyszukiwarkę – domena.pl/wp-admin. Oczywiście w miejsce domena.pl wpisujemy domenę, którą wcześniej zakupiliśmy. 


Instalacja i konfiguracja szablonu pod bloga


Po zalogowaniu się do panelu WordPress’a powinien pojawić nam się taki ekran:

panel-wordpressa

W celu zainstalowania motywu pod blog przechodzimy do zakładki Wygląd -> Motywy (na lewym pasku), a następnie klikamy – Dodaj nowy motyw.

Omówimy stworzenie bloga na szablonie Oblique, który jak na darmowe templatki prezentuje się dość ciekawie. Aby dokonać instalacji wspomnianego szablonu wpisujemy w wyszukiwarce Oblique, najeżdżamy na jego obrazek i przyciskamy zainstaluj. Oczywiście równie dobrze możemy wpisać w wyszukiwarce słowo „blog” i dobrać inny szablon. Kwestię wyboru pozostawiam Wam, ale nie jesteśmy w stanie omówić konfiguracji wszystkich templatek, więc musimy ograniczyć się w poradniku do jednej. Dodam, że pomocy przy konfiguracji konkretnych szablonów warto szukać w serwisie Youtube. Bardzo często jest ona pokazana w formie wideo, ale zazwyczaj w języku angielskim.

Nie przedłużając, zainstalowaliśmy szablon i już teraz wchodząc na naszą stronę możemy zobaczyć taki efekt:

blog

Czas przejść przez opcje, jakie otrzymujemy w ramach szablonu. Klikamy na górnym pasku przycisk „Personalizacja” lub odnajdujemy go w panelu WordPress’a w zakładce Wygląd. W tym momencie otworzy nam się na stronie pasek z ustawieniami:

Ogólne:

  • Możemy wyłączyć pole wyszukiwania (nie polecam, na blogu jest to bardzo przydatne)
  • Ikonkę rozwijanego menu (trzy poziome linie) możemy zastąpić dowolną, wpisaną nazwą

Nagłówek:

  • Wgranie własnego logo, które pojawi się w zamian za tekst na środku banera
  • Rozmiar logo
  • Styl logo, czyli decyzja czy na banerze ma pojawiać się sam logotyp, czy ma być on wyświetlany wraz z tytułęm i opisem strony
  • Padding – w uproszczeniu tym suwakiem decydujemy o wymiarach banera
  • Rozmiar Padding on screen < 1024px – wielkość banera na ekranach mniejszych od 1024 px

Opcje bloga:

  • Długość wstępu – decydujemy ile słów ma pojawiać się w tzw. zajawce, czyli w wycinku artykułu pokazywanym na stronie głównej.
  • Możemy ukryć informacje o dacie publikacji, autorze i kategorii
  • Możemy ukryć te same dane w każdym publikowanym wpisie
  • Wyłączenie przycisku Kontynuuj czytanie … (co oczywiście mija się lekko z celem)
  • Ukrycie obrazka, który pojawia się na stronie głównej nad wpisem
  • Ukrycie obrazka bezpośrednio we wpisie

Czcionki:

Ustawienia rozmiaru i typu czcionki z podziałem na osobne wielkości dla nagłówków (h1, h2, h3 …).

Tożsamość witryny:

Tutaj możemy ustawić tytuł i opis, który będzie widoczny w Google po wyszukaniu naszej strony oraz bezpośrednio na banerze, jeśli posiadamy zaznaczoną takową opcję (wspominałem o niej wyżej)

Społecznościowe:

Instrukcja jak możemy dodać linki do naszych social media (mediów społecznościowych).

Kolory:

Ustawienia kolorów różnych elementów strony

Obrazek w nagłówku:

Zmiana banera widocznego na stronie głównej

Menu:

Tutaj tworzymy menu, które będzie wyświetlało się po kliknięciu w 3 poziome kreski. Dla przykładu możemy dodać stronę główną, poszczególne kategorie wpisów oraz podstronę z kontaktem.

Widgety:

Klikamy w panel boczny (wysuwany po kliknięciu w 3 poziome linie) i ustawiamy co ma się w nim znaleźć. Opcji jest wiele i nie ma sensu żebyśmy omawiali każdą z nich.

Po wstępnej konfiguracji nasz szablon może wyglądać następująco:

1

2

3
4


Wstępna optymalizacja bloga


W tej części artykułu powiem Ci jak szybko zoptymalizować podstawowe elementy bloga pod kątem pozycjonowania. Podkreślam, że jest to tylko podstawowa optymalizacja, profesjonalnym audytem oraz późniejszą budową linków zewnętrznych powinna zająć się profesjonalna agencja marketingowa (aby działania były skuteczne). Jeśli jednak koniecznie chciałbyś spróbować własnych sił to polecam wcześniej przeczytać kilka rzetelnych poradników. Możesz je znaleźć choćby na naszym blogu, Planecie SEO czy w bazie wiedzy serwisu Whitepress.

Zaczynamy! 

Przyjazne linki

Domyślnie linki do artykułów wyglądają następująco: domena.pl/data/nazwa_wpisu. Data w odnośniku jest kompletnie zbędna i nie warto nią sztucznie przedłużać linku. W celu jej usunięcia przechodzimy do zakładki ustawienia w panelu WordPress, następnie w bezpośrednie odnośniki i zaznaczamy opcję – Nazwa wpisu.

Yoast SEO

Bardzo przydatną wtyczką do optymalizacji jest Yoast SEO. Aby ją zainstalować przechodzimy do zakładki wtyczki -> dodaj nową. W wyszukiwarce wpisujemy nazwę – Yoast SEO – i klikamy zainstaluj, a kolejno włącz.

Domyślnie posiadamy ograniczoną ilość opcji w zainstalowanej wtyczce, więc warto ją poszerzyć. W tym celu odnajdujemy na lewym pasku zakładkę SEO (powinna się pojawić po instalacji wtyczki), klikamy i w nowo otwartym widoku klikamy w zakładkę Features. Następnie odnajdujemy opcję Advanced settings pages, zmieniamy na Enabled i poniżej klikamy w przycisk Zapisz zmiany. Właśnie aktywowaliśmy pełny dostęp.

Co dalej?

W Yoast SEO (w rozwiniętej liście na lewym pasku) wybieramy Tytuły i Meta Tagi, a kolejno Strona Główna. Tutaj Wpisujemy Tytuł i Opis strony, który będzie widoczny w wyszukiwarce Google. W obu elementach powinno znaleźć się główne słowo kluczowe, pod którym chcemy się wyświetlać np. Blog modowy. Zakładkę Typy treści pomijamy (tam domyślne ustawienia będą odpowiednie) i przechodzimy do Taksonomie. Dla początkujących osób polecam przy Kategoriach, Tagach i Formatach na suwaku – Tagi meta dla robotów – zaznaczyć noindex.

Wtyczka Yoast SEO pozwala nam ustawiać unikalne opisy meta i tytuły strony (dla wyszukiwarki) dla każdego wpisu, strony osobno. Jest to bardzo przydatne, a bloger powinien zawsze uzupełniać pole widoczne na poniższym zdjęciu unikalną treścią. W opcji slug możemy ustawić jak będzie wyglądał link. Warto tam wpisać po prostu główne słowo kluczowe powiązane z artykułem.

blog-optymalizacja

Dla przykładu posiadamy wpis o tworzeniu bloga na systemie WordPress. Tytuł (do 70 znaków) możemy ustawić jako:

Jak założyć bloga na systemie WordPress? Poradnik dla początkujących.

Opis (do 156 znaków):

Chciałbyś publikować autorskie treści w Internecie, ale nie wiesz jak założyć bloga? Zapraszamy do poradnika, w którym dowiesz się jak stworzyć własną stronę.

Generowanie pliku Sitemap, który pozwala szybciej indeksować wpisy robotom Google

Do tego wykorzystamy wtyczkę Sitemap Generator. Pobieramy ją dokładnie tak samo jak Yoast SEO, ale tym razem wpisujemy w wyszukiwarkę – Sitemap Generator. Przechodzimy do niej klikając na jej nazwę w lewym panelu WordPressa i klikamy w przycisk Generate your sitemap. Będziemy musieli po dodaniu nowych wpisów, stron powtarzać tę czynność (możemy robić to np. co tydzień).

Optymalizacja artykułu na blogu:

Nagłówki:

Wyłącznie 1 nagłówek h1 zawierający słowo kluczowe
Kilka nagłówków h2 oddzielających akapity (dobrze gdy posiadają słowa kluczowe)
W razie potrzeby nagłówki h3 (dalszych nagłówków h4, h5 … nie polecam stosować)

Długość artykułu:

Polecam minimum 300 słów, a najlepiej 500. Im dłuższa treść tym lepiej, ale nie warto także przesadzać. Niektóre tematy lepiej przedstawić w kilku częściach niż jednym długim wpisie.

Nasycenie słowami kluczowymi:

Nikt nie zna optymalnego nasycenia słowami kluczowymi, ale przyjmuje się, że warto dodać co 3-4 zdania jedno słowo w różnych odmianach.

Obrazki:

Warto dodać do artykułu obrazki. Na tekst o długości 500 słów 3 – 4 obrazki będą odpowiednie. W atrybucie alt dla każdego obrazka warto wstawić krótką informację wraz ze słowem kluczowym np.:

Artykuł, który chcemy wypozycjonować na frazę „Dni Wieliczki”
Alty do 3 obrazków:
– Główna atrakcja Dni Wieliczki
– W tym roku na dniach Wieliczki wystąpi …
– Dni Świętej Kingi już niedługo w Wieliczce

Formatowanie tekstu:

Warto używać formatowania tekstu, czyli pogrubień, kursyw, podkreśleń czy listy punktowanej.

Meta znaczniki:

Dla każdego artykułu ustawiamy unikalny znacznik meta title oraz meta description zawierający słowo kluczowe.

Przyjazne linki:

Należy ustawić przyjazny link, czyli np. http://domena.pl/dni-wieliczki-2015

Linkowanie wewnętrzne:

Warto w starych postach dodawać odnośniki do nowych (przekażą im moc ratingową) i na odwrót.

Brak powtórzeń:

Nie powtarzać identycznych zdań, aby nie tworzyć duplikatów treści.

Indeksacja:

Po publikacji wpisu warto go od razu ręcznie zaindeksować w wyszukiwarce przy użyciu Search Console.

Na koniec włączamy wcześniej wyłączoną indeksację strony przechodząc do zakładki w panelu WordPress Ustawienia -> Czytanie i na samym dole odznaczając opcję –  Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny (kolejno zapisując zmiany)!


Przejdziemy przez proces zakładania bloga za Ciebie


Nie musisz robić tego sam. Nie czujesz się na siłach lub nie masz czasu? W kwocie 400 zł netto założymy dla Ciebie opisany blog (cena obejmuje wykupienie domeny i serwera na rok) na przestrzeni 2 dni roboczych. Oddamy Ci gotową stronę, na której będziesz mógł wylewać swoje przemyślenia.

Dodatkowo jeśli udostępnisz ten artykuł na swoim profilu na Facebook’u i poinformujesz nas mailowo możesz liczyć na 50 zł netto zniżki!

Zdajemy sobie sprawę, że artykuł z chwilą publikacji jest nie kompletny i nie odpowiada na wszystkie pytania. Wraz z prośbami czytelników i własnymi pomysłami będziemy go aktualizować i udoskonalać.

Ostatnia aktualizacja artykułu „Jak założyć bloga” – 24.11.2016

Share

Recent Posts

Comments

  1. Bardzo fajnie, że tak szczególnie to opisane. Dojść często takie „poradniki” napisani przez profesjonalistów dla osób posiadających dobrą wiedzę. A tu widzimy poradnik dla początkujących.

  2. Ciekawy jestem, że jest trudne/możliwe przeniesienie blogów z blogspot na WordPres bez utracenia np. zdjęć, podpisów pod zdjęciami, etc.

  3. bardzo dobrze ale podstawowe pytanie czy osoba która nie zna ani SEO ani zasad tworzenia stron zrobi to na tyle dobrze że finalnie nie będzie tak że więcej straci niż zyska ? bo optymalizacja i tworzenie stron dla konkretnych klientów oraz personalizacja grafiki to nie jest temat do ogarnięcia w jedno posiedzenie nad szablonem 🙂

  4. Solidna porcja wiedzy, z pewnością pomoże niejednemu początkującemu blogerowi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *